zondag 18 september 2011

een brood

Stel... je koopt een brood,
niet zomaar een brood. Maar een brood bij de bakker waar je al zo lang over hebt horen fluisteren,
hardop praten en roepen op feestjes.
JA, DIT BROOD IS VAN DE GEBROEDERS NIEMEIJER, DAT PROEF JE TOCH WEL

Wilikook denk ik dan. Voortaan alleen nog maar het lekkerste brood eten dat er in Amsterdam te koop is.
Maar het was nog een hele toer om de bakker überhaupt te vinden.
Ergens in het spinnenweb aan straatjes, eind Haarlemmerstraat.
Zeker 4 x een fietstochtje aan gewaagd en al die culitwitters maar schrijven hoe lekker ze er nu weer hadden ontbeten.

Maar uiteindelijk tussen de sexaccesoireboutiques en de souvernirmeukshops. Ja hoor!
Licht! en vooral brood. Maar ook citroentaartjes, croissants en andere kleine gebakjes en cakejes met chique Franse namen.
Ik nam een koffie en een citroentaartje. Compleet gelukkig.
En alle anders gasten in de zaak maar doen alsof het heel normaal is om zulke lekkere dingen geserveerd te krijgen...
Maar ik dwaal af...
Ik kocht verder van alles maar vooral dat brood. Oh lala

We aten het bij de lunch, mijn vriendin was langs Louman gefietst ik naar Niemeijer, prima combi.
's Avonds at ik nog een sneetje met wat kaas toe...
De volgende morgen aan het ontbijt.

Voor de luch als tosti (het is een groot brood en de ene mademoiselle kan niet kauwen)
Volgende dag als toast met jam.

En toen was er nog..wel knoerdhard geworden, maar alleen al heel decoratief op een schaal in de keuken.
Ik heb vandaag het laatste restje in dobbelsteentjes gesneden en krokant gebakken in olijfolie met wat fleur de sel.
Bedoeld was op de salade maar het meeste ging uit het vuistje weg.

Wat een brood, deze kleine ode zeker waard.

Dan heb ik nog niet eens verteld over het vijgenbroodje dat ik ook had meegenomen..
http://www.gebroedersniemeijer.nl/bakkerij.html

Geen opmerkingen:

Een reactie posten