zondag 21 juni 2009

eten voor 1

Soms gebeurt het me zomaar, als een cadeautje in mijn schoot geworpen.
Een namiddag en een avond waarop ik niets hoef. De meisjes zijn op pad, vriendlief doet zijn eigen ding en ik heb het rijk alleen. En eet dus wat ik wil!! Daar kan ik me uren op verheugen
. In mijn hoofd blader ik door fijne kookboeken en besluit dat het iets wordt dat snel klaar is. Iets dat ik niet zo snel "en famille" eet. Omdat de "dat lust ik niet"s dat weer door de lucht schallen.
Ik had geen weekend om voor alle ingredienten ook nog de markten en speciaalzaken af te lopen, maar met de grootgrutter en mijn eigen voorraad kwam het toch helemaal goed.
Ik kocht een eendenborst, die ik inwreef met grof zeezout en versgemalen peper.
Sneed een stukje gember en een rode ui in dunne plakjes. Sneed het restje snijbiet dat ik van de week op de biologische markt kocht in stukken.
(Die snijbiet had steeltjes in alle kleuren rood en roze van de wereld, geweldig mooi. De dag dat ik snap hoe ik foto's uit mijn mobiel in mijn mac krijg plaats ik 'm bij dit verhaal). En ik sneed wat bosuitjes in ringetjes.
Ik grilde de eendenborst, het was niet zo'n dikke, ca 7 minuten op de vetzijde en 2 aan de andere kant.
Verhitte 2 el rijstolie in de wok en fruitte hierin de ui en de gember, deed er een eetlepel zwartebonenpasta met knoflook bij en liet nog even bakken tot het goed begont te geuren.
Snijbiet en een 1 persoonspakje voorgewelde soba noodles erbij. Op hoog vuur omgeschept tot de noodles warm en zacht waren en rijk bedekt met de saus. En de snijbiet goed geslonken. (als het te droog wordt doe er dan nog een flinke soeplepel warm water bij). Alles in een diep bord geschept, bosui erover en sesamzaadjes met pruimensmaak. (geweldige vondst bij de toko, ze hebben wel 6 smaken, waaronder wasabi en knoflook ). De eendenborst in dunne plakjes gesneden en over mijn noodles gelegd. Met stokjes heel langzaam opgegeten.
Tijdens het einde van Topgun. Ja die van de testosteron blerende amerikaanse vliegtuigenvechtfilm met Tom Cruise. Je moet je jeugdliefdes gewoon blijven koesteren. Ik ben zelden zo tevreden geweest.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten