dinsdag 27 juli 2010

De Franse supermarkt

Le Supermarché


Ik weet natuurlijk dat ik last heb van ernstige beroepsderformatie. Als ik bij Lille langs de eerste grote supermarkt rijd begint het te tintelen in mijn onderbuik.

Dan heb ik het over zo’n exemplaar met minstens 50 kassa’s.
De schatten die daar liggen opgeslagen...Niet 1 soort van alles maar veel! En zelfs de minste kwaliteit van alles is door de kieskeurigheid van de Fransen al heel goed te doen. Ik struin langs de boekenafdeling voor kookboeken & tijdschriften, toegegeven, die zijn wel wat tuttig. Maar een paar mooie klassiekers zijn er wel te vinden.
Dan de afdelingen keukengerei: ik vind weckpotten in alle maten en soorten, een nieuw keukenmes met kurkentrekker van l’aquiole voor onder een tientje en nog steeds de meest geweldige versierselen om een beetje verjaardagstaart mee op te fleuren.

We zoeken tussen het vlees naar een halve dode koe voor op de barbeque, net zo duur als een biefstuk bij ons...
Pakjes boter met knapperige zoutkristallen, plakken sappige ham en rillette. Kleine zure augurkjes met zo’n handig rekje in de pot om ze naar boven te trekken. Assortimenten koekjes en chocolade om van te duizelen. De kazen! Kakelverse groenten, rauwe langoustines. Een alcohol collectie waar je spontaan feestjes van gaat plannen
Ik graai bij de kassa nog wat Petit Bateau onderbroekjes mee voor een spotprijsje en ga dan heel tevreden weer voort met vakantievieren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten