maandag 4 mei 2009

waar je gaat

We nemen de lekkerste flessen olijfolie mee uit Italie en blikken vol confit uit de Franse supermarkt. Onderweg terug pikken we een Ardenner hammetje op. Als we gaan skieen voor daar en thuis stoppen we in Dijon voor flessen cremant de Bourgogne. Maar wat je van ver haalt is lekker?
Ik haal in Amsterdam Oost het vlees van het Beemster varken en de lekkerste ossenworst. We hebben net in Friesland heerlijke gedroogde worst gekocht die van binnen smelt op de tong. Onze excursie ging verder naar de Achterhoek, daar kweken ze ook asperges. Een kilootje ingeladen, met wat dagverse scharreleitjes. Nog een pondje rabarber zo van het land.
In Voorst langs bakkerij Bril voor de speculaasje waar mijn lief me ooit mee heeft verleid en een krentenbrood.

Eten haal je het beste bij de bron, dat wat van nature in dit seizoen het beste groeit of gemaakt wordt. Dus ik ga op zoek de komende tijd in en om Amsterdam. En dan vertel ik morgen hoe ik de asperges heb klaargemaakt.

ps.. had ik al verteld dat ik snijbiet heb gezaaid op mijn balkon, als het zo doorgroeit haal ik dat vanaf volgende week dus daar!

1 opmerking: