zondag 13 maart 2011

die lasagne, deel 1 & 2

Je maakt mijn kleinste mademoiselle niet gelukkiger dan de boterhammen in haar lunchtrommel te vervangen door restjes van de avond ervoor. Stukje kip, restjes pasta, cous cous en zelfs een koud stuk lasagne. En blijkbaar doe ik niet alleen haar daar een plezier mee. Haar vriendinnen snoepen mee.
En vertellen thuis dat ze ook die lasagne willen eten,
1 van de mama's heeft me nu al te vaak om het recept van Zazi's vegetarische verjaardags lasagne moeten vragen.
En ik roep steeds zoiets van: gewoon tomatensaus, beetje bechamel & oude kaas.
Maar toen we vanmiddag thuis kwamen, nog ibbelig van een pompstation lunch en ik snel vast tomatensaus opzette.
Dacht ik, gewoon tomatensaus....
Deze maakt of breekt wel de lasagne, dus bij deze...
Snipper 2 uien en 2 penen heel fijn.
Verhit olijfolie, een lepel of 5 in een pan met een dikke bodem.
Stoof op laag vuur de ui met de wortel, steeds omscheppend tot ze lichtbruin kleuren.
Neem de tijd, kan wel 10 minuten duren.
Voeg een theelepel gedroogde tijm toe, een verkruimeld gedroogd salieblaadje,
een scheut gepofte knoflookolie (een heel fijn gesnipperd teentje knoflook kan ook)
Breng dit vast pittig op smaak met versgemalen peper en zout.
Blus met een half glas wijn, liefst rode.
Schep er dan 2 blikken tomatenblokjes bij, liefst polpa van mutti.
En nog 1 blik opnieuw gevuld met water.
Breng alles met nog een lepel zout aan de kook en laat minstens een uur zachtjes doorkoken.

Wij aten dit met hele dunne spaghettisliertjes en veel versgeraspte Parmesan, maar ik gebruikte dit ook als basis voor de lasagne. Nu alleen nog zelf bechamel maken, ik vertel morgen hoe ik dat doe.

Ja,ja, morgen morgen......
Als je toch echt NU vast lasagne wil maken, check dan http://www.rtl.nl/huistuinkeuken/topchef/home/Arla.xml en die geitenkaassaus met melk. Die maak je dan zonder geitenkaas. Wissel af met plakken lasagnevellen en veel geraspte oude kaas.
In de oven op 180 graden voor een minuutje of 30.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten