dinsdag 26 april 2011

paasfeestvoer

Ja en toen was het alweer pasen geweest.
We hebben veel chocolade gegeten in al zijn verschijningsvormen.
ambachtelijke met bladgoud, de onovertroffen lindt haasjes, tony chocolony en cacaofantasie met veel felgekleurde papiertjes.
Heel fijn.

Er waren Hollandse asperges, dubbelgedopte tuinboontje, eieren (kip & kwartel) broodjes, zoute boter. En eindelijke mijn geitenbokje ,althans een deel ervan, geroosterd in de oven. Ik had hem een Grieks tintje gegeven. Ingesmeerd met yoghurt en vergezeld van citroenen en veel knoflook. Zo zacht van smaak, niet geitig.... Het had meer van het heerlijk Beemster landvarken van mijn favoriete slager. Maar dan halal zeg maar. Nu snap ik de fascinatie voor de geit als je geen varkens mag....

Maar er waren ook Ottolenhi's groentenkoekjes, ik had een eigen draai gegeven aan de prei & sjalottenkoekjes. Met extra sinaasappelrasp, naast koriander, komijn, kaneel, geelwortel en veel peterselie + een beslagje... Fijn hoor.
Maar de zoete aardappelkoekjes waren echt een verrassing. Het origineel was met chili's & lenteui, maar rekening houdend met het kleine volk (voor pit hebben we altijd wel een potje hottie sambal bij de hand) had ik een variant met bladpeterselie
En half zoete aardappel, half doré's. Koken en door de pureknijper halen met wat teentjes gepofte knoflook. Een hele flinke scheut zoute sojasaus. En zoveel bloem dat het een enigzins stevige substantie werd. Een beetje gemalen witte peper en op smaak brengen met zout. Ongeveer 2 eetlepels per koekje, bakken in een weelderig met olijfolie besprenkelde anti-aanbakpan.
Ze worden namelijk pas echt stevig als ze een beetje afkoelen.
Bak ze knapperig, zo caramelliseert de buitenkant een beetje door de zoete aardappel met de soja.
Koud en warm erg OK. Vooral met een beetje yoghurtdip met verse kruiden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten