woensdag 27 april 2011

lekker fris: pannenkoekers

Ik heb een tijdje terug receptuur geschreven voor biologische zuivel.
Toen heb ik van die luchtige Amerikaanse pannenkoekjes met karnemelk gebakken.
Sindsdien doe ik door mijn pannenkoekenbeslag alleen nog maar karnemelk.
Of half karnemelk, half melk.

Zeker als straks het rode fruit weer welig tiert.
Dat... met karnemelkflensjes, yum, yum, yum...

Echt afwegen doe ik mijn beslag nooit,
Ik klop voor ca 4 personen 2 eitjes los,
flinke snuf zout erbij en 2 kopjes bloem, ongeveer...
een scheut zonnebloemolie, theelepel bakpoeder,
Dan (karne)melk, Al kloppend schenk ik dat erbij tot het een soepel beslag wordt.
Er gaat zeker een halve liter bij.
Het moet niet te dun worden, hele dunne vla meer.
Bij te dun, extra bloem toevoegen, bij te dik melk..
Vet een koekenpan in met olie en bak een testpannenkoek, niet te dik of te dun?
Lekker doorbakken.
Je kunt er dus theeschotelgrote Amerikaanse pannenkoekjes van bakken,
dan laat je het beslag wat dikker en loopt het niet zo uit.
Mooie dunne flensjes, dan doe je het weer wat dunner.
En een hele berg pannenkoeken voor de buurt.

Dan zet je een fijn muziekjes op, maakt 3 keer dit beslag en bakken maar.
Vraag alle lieve kinderen die je kent
en serveer ze met golden syrup, poedersuiker&citroen, nutella, knisperende rietsuiker
Of zoals de mademoiselles prefereren; een combinatie van bovenstaande zaken.
Met krokant gebakken spek en stroop is ook fijn.
Of plakjes gesmolten kaas.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten