zondag 20 februari 2011

voorjaar! voorjaar!

Nee, ik weet het, het mag niet van de culinaire politie.
Groenten eten die onder glas met kunstmatig zonlicht zijn gekweekt of nog erger met gebruik van veel kerosine zijn ingevlogen uit een ander land. Soit! Zouden de Fransen zeggen.
Het is al te lang koud en druilerig. Het was een feestelijke dag en dit boeketje courgettebloemen straalde me tegemoet.



En omdat het toch eens voorjaar moet worden, en we dan maar beter voorbereid kunnen zijn op verse courgettebloemen van eigen bodem geef ik nu vast dit recept:

Ik heb ze gevuld met zachte ricotta, ik denk dat als je een bakje ricotta van 250 gram neemt je 8 tot 10 bloemen kunt vullen.
Roer er een flinke hand vergeraspte Parmesan of Pecorino kaas doorheen.
In mijn variant zaten fijngesneden kervelblaadjes, zeker 3 flinke eetlepels
versgemalen, peper,
zeezout,
een scheutje lekkere olijfolie
en wat citroenrasp

Schep alles goed door elkaar, vouw je courgettebloemen voorzichtig open, ze voelen als fluweel maar zijn heel teer en scheuren makkelijk. Schep ongeveer een eetlepel ricotta in de kern, beetje afhankelijk van de grootte van de bloem precies hoeveel.
Vouw de bloem weer dicht en knijp voorzichtig de ricotta wat dieper in de kelk van de bloem. Zo heb je straks bij iedere hap courgettebloem mét ricotta.
De gevulde bloemen kun je best nog een uurtje of wat in de koeling bewaren.
Verhit gewone olijfolie om te frituren (ongeveer 180 graden), gebruik een stevige pan en zoveel olie dat je de bloemen ruim kunt onderdompelen. Een echte frituurpan is ook top.
Klop een ei los met een flinke scheut melk en zoveel bloem dat je een soepel pannenkoek-achtig-dun beslag hebt. Breng op smaak met zout & peper, Haal de bloemen door het beslag en frituur ze met 3-4 tegelijk in de hete olie tot ze mooi goudbruin zien. Laat ze even uitlekken en serveer direct. Geloof me, ze smaken naar voorjaarsgeluk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten