maandag 14 september 2009

pompoen hapjes

Het is weer pompoenen tijd.
Ik kan zo'n ongelovelijke zin in iets krijgen. Dat houdt pas weer op als ik het eenmaal heb klaargemaakt of ergens anders gescoord. Nu bladerde ik zaterdagmorgen door de nieuwe delicious en zag pompoen flapjes, deze waren met linzen. Maar ik zou Charlotte niet zijn als ik ze niet onmiddelijk in mijn hoofd zou verbouwen.
Gelukkig was het zaterdag en dus markt & boerenmarkt in de Jordaan. Het moest wel heel gek gaan als ik geen pompoen kon scoren. Even een korte lofzang op de boerenmarkt:
Waar koop je nu verse verveine, prachtige bosjes lathyrus, allerlei Engels gebak, nog steeds 4 kleuren snijbiet?? En pompoen! als ik er dan zo alleen een uur of wat kan rondslenteren in het zonnetje voel ik me bijna jarig!
Dan nog even dahlia's inslaan op de Lindenmarkt, ik ben niet zo strak in de leer. Bio & budget gaan prima hand in hand. Courgette's, druiven, brood en nootjes van Gotje, ook een heerlijke markt.
Zondag was het zover, tussen alle taartjes voor de open dag van de kookschool door konden er best wat pompoen hapjes de oven in.
Het deeg leek me perfect en dat was het ook. 300 g bloem, 1 eigeel, 150 ml ijskoud water, wat zout en een flinke scheut olijfolie. Je kunt er nog een snufje geelwortelpoeder doordoen voor de kleur
. Kneed er balletjes van en laat ze een uur rusten op kamertemperatuur.
Intussen heb ik de pompoen geroosterd. Oven op 220 graden. Flink stuk pompoen in piepkleine blokjes gesneden, wat citroenrasp erdoor geschept, een theelepel gedroogde salie, olijfolie, peper en zout. 30 minuten in de oven!
Een flinke ui fijngesneden en in een klontje boter gecaramelliseerd; krokant bruin gebakken.
Pompoen omgeschept met de ui, verkruimelde feta en een flinke scheut van mijn nieuw favoriete smaakmaker: citroen piri piri saus van Quinta d'avo (binnenkort verkrijgbaar in le webshop).
Verwarm je oven voor op 200 graden.
Rol je deegballetjes dun uit op een met bloem bestoven plank. Schep er een lepeltje pompoenvulling in. Vouw ze dubbel en druk de randjes dicht met een vork. Bestrijk de flapjes met eigeel en bak ze in 25 minuten gaar.

Eet ze warm en dip ze dan in yoghurt met fijngesneden munt, wat citroen, fijne olijfolie, peper & zout.
Ik heb er helaas maar 1 gegeten, ik had ze gemaakt voor de open dag van de kookschool. Wegens succes waren ze snel op. Maar ze smaakten wel zoals in mijn hoofd, ik maak ze snel weer

1 opmerking:

  1. Dat klinkt goed! Misschien volgende week wel op het menu van Sterk in eten (met verwijzing naar jouw blog uiteraard. x Hiske

    BeantwoordenVerwijderen