vrijdag 18 september 2009

seizoen

Ik heb zo lang in de verkeerde seizoenen geleefd. Bij het full time maken van een blad over eten dat maanden vooruit werkt, ben je allang niet meer te porren voor een pastinaak of een pompoen als de tijd eenmaal daar is. Laat staan begin december nog steeds pepernoten als je ze al eet vanaf de zomervakantie. Nu schrijf ik nog steeds wel eens een stamppotje als de rest van de wereld in het zwembad ligt. Maar ik kan me gelukkig meer concentreren op het eten uit het huidige seizoen.
Geinspireerd door de wildworkshop van de week en een nieuwe wereldburger ben ik aan het seizoenskoken gegaan. De familie van Yuba heeft het te druk met voor hem en elkaar te zorgen om te koken.
Dus zoals de engelsen zeggen: 'cooking up a storm'.
Profiterend van al het moois dat de aanstaande herfst te bieden heeft.
Aardappelpuree met gepofte knoflook. Auberginelasagne met verse bechamel. Ravioli met een vulling van ricotta en geroosterde pompoen. Urenlang gestoofde hazenbouten. Wortel-gembersoep met sinaasappel.
Ik zal de ravioli vulling even verklappen:
Prak een flinke hand geroosterde pompoen fijn. Ik had hem geroosterd met een snufje vanillezout: heerlijk!
Roer om met 250 g ricotta, een eetlepel fijngesneden verse salie, een eetlepel fijngesneden verse bladpeterselie, 3 eetlepels pittige kaas. Peper & zout naar smaak erbij en een scheut fijne olijfolie. Goed mengen en vul er (zelfgemaakte) pasta- of wonton vellen mee. Even koken, schep om met warme room met citroensap en extra kaas naar smaak.
Prima comfort food.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten