zondag 27 september 2009

veel vijgen

Ze zijn momenteel geweldig en voordelig. Dus ik besloot 2 dozen mee naar huis te nemen. Verse sappige vijgen. Het is tijd voor vijgenchutney en aangezien ik gasten krijg een grote vijgen tarte tatin.

Maar eerst de chutney:
Ik heb 30 vijgen in kleine blokjes gesneden.
6 rode uien gehalveerd en in hele fijne ringen gesneden.
Ik heb in mijn gietijzeren pan (ieder andere grote pan met een dikke bodem is ook OK) een flinke scheut olijfolie verwarmd. Daar heb ik de uien heel langzaam in gegaard met een eetlepel tijmblaadjes. Bjna 15 minuten lang zachtjes laten stoven tot ze al hun scherpte kwijt waren en bijna smolten in de pan. Ik heb er 4-6 eetlepels balsamico azijn bijgedaan en de vijgen. Ik heb alles heel langzaam aan de kook gebracht en toen op smaak gebracht met zout en peper. Nog even 5 minuten zachtjes laten koken tot de vijgen boterzacht waren maar nog niet helemaal uit elkaar gevallen.

Ik had een tijd terug al een paar pakken inmaakpotten gescoord bij De lidl, die heb ik gesteriliseerd door ze een kwartiertje uit te koken in water met een beetje soda en toen uit laten lekken op een schone theedoek.

Potten volgeschept met de vijgen en op hun kop laten afkoelen zodat de hete chutney de laatste bacterieen in de deksel doodt.

Fijn spul! lekker zacht en subtiel door de eigen zoetheid van de vijgen. En toch wat pit door een vleugje rode ui en de peper. Heb het direct gegeten met stukjes pittige boerenkaas, maar denk dat het ook prima smaakt bij lamsvlees, wildstoofschotel of gehakt balletjes. ik heb nog 6 flinke potten. Dus ik laat het weten! Morgen de tarte..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten