zondag 1 november 2009

knobbelig knolletje

topinambour-Jerusalem artichoc-aardpeer

Hij scheen naar artisjok te smaken, daar ben ik dol op. Hij hoort toch in de categorie knobbellige gronderige knollen waar je wel zin in moet hebben, maar ik was van de week eindelijk bij de groentenboer op de Ten Kate markt die echt alles heeft en kocht peterseliewortels en topinambour. Zit toch aan huis gekluisterd met een ziek kind en besloot dat nadat ik ook al kastanjes had gepoft en tot soep gemalen ik nu ook wel met die knolletjes aan de slag kon. Ontleden, klonten grond eraf spoelen en schillen. In hapklare brokjes snijden en met een berg pompoenblokjes en de eerder genoemde peterseliewortel in de oven. Lekkere olijfolie erover, grof zeezout, peper. Oven 200 graden en 40 minuten geroosterd. Al een feest op zich! Wat heerlijk zacht en zoet die topinambour, over ruwe bolster gesproken.
Nu heb ik het in een ovenschaal gedaan. Ik had al 2 portabello's in stukjes gesneden en opgebakken met een teentje knoflook en een scheutje sojasaus. Omgeschept met de groenten en overgoten met losgeklopt ei en er zachte feta overheen gekruimeld. 25 minuten op 200 graden en een heerlijk fritata gemaakt.
Volgende x maak ik er gratin van, verheug me er nu al op.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten