maandag 23 november 2009

terugkerende gerechten

We zin erg druk met Madame Charlotte want binnen nu en een week gaan we toch echt open, dan draaien we een tijdje proef en dan als alles werkt zoals het hoort geven we een feest met veel vuurwerk en fijne hapjes!
Het wordt zo mooi, zo mooi!
Ik las in de nrc next over terugkerende gerechten. Uit onderzoek blijkt dat alle receptuur ten spijt mensen toch steeds weer terugvallen op dezelfde gerechten.
Dat is af en toe wel erg fijn en comfortabel. Het zijn bij mij meestal de "oh ja, er moet ook nog gegeten worden merk ik om half 6-gerechten" De ingrediënten zijn dan meestal wel op voorraad. Ze variëren per seizoen.
Op het moment zijn het: Pasta met spekjes, tomaten, room en een piepklein scheutje wodka. Pompoensoep met sinaasappel en noodles met chia sieuw en winterpeen (er ligt er altijd wel een op de groentenschaal).
Maar ook als ik ga koken voor een feestje en denk, nu doe ik het eens fijn arabisch. Dan bellen ze na: je maakt toch wel je gehaktballetjes en die geroosterde paprika-feta dip, toch? Ach en uit mezelf doe ik het ook, dit weekend had ik alles in huis voor een mooie cheese-cake met witte chocolade en peer. Maar het perfecte Sinterklaasmaantje scheen waterig door de namiddag schemering en ik dacht appeltaart!! Mama's appeltaart met citroenschil! Ik heb er alleen wat kardemon bijbedacht maar bij verjaardagen op druilerig donkere dagen hoort appeltaart met een ruitje van deeg bovenop. Blijf vooral af en toe iets nieuws proberen..maar in tijden van drukte, haast en behoefte aan comfort maak je gewoon met je ogen dicht je eigen klasiekers.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten