zondag 27 december 2009

Het kersteten...

Waar te beginnen? Ik gooi alles door elkaar, mooiste smaken voorop. De gerookte kalkoen met vulling van Frank's smoke house. Die is zijn geld meer dan waard! Hij blijft zachtroze, ook het borstvlees is sappig. Superbe! We aten hem met geroosterde aardappels, uitjes en wortel uit de oven. De cranberry compôte en fijne boontjes. Vooraf de klassieke garnalencocktail en Poolse hennepsoep. Veel soorten ijs en taartjes toe.

Tweede kerstdag heb ik met mijn schoonzus-lief wat oesters opengebroken, confijtte ik kwartelboutjes in ganzenvet en serveerde ze met zacht in wijn, boter en wat tijnmblaadjes gestoofde sjalotjes afgeblust met een scheutje balsamico op wat mooie sla. Toen peertjes gestoofd met saffraan, rietsuiker, kardemon en witte wijn, de knolselderijpuree, weer die compôte, geroosterde pompoen, boontjes en geweldige hertenbiefstukken met een sausje van hertenfond en de fijne rode wijn die we erbij dronken. Mooie kaas en macarons met ijs toe. We gingen zingend naar huis.

En gisteren aten we we met de hele familie van mijn meisjes een heerlijk Beemster varkensgebraad van mijn favoriete slager (slagerij de Wit in de Amsterdamse Wakkerstraat), soort rollade met de ribben er nog aan dat ik had gevuld met appel, gehakt en salie (daar kun je ook heel goed vogels mee vullen..) Een geweldige aardappelgratin, superrecept waarbij je de aadappels eerst 10 minuten kookt in room met kruiden en dan in de oven verder gratineert met kaas. En haricots verts met spekjes en gebakken uitjes. We hadden het goed.
Verder fantaseren we al dagen over de 27,5 miljoen die we deze week gaan winnen. We hebben zonder ooit te winnen ieder jaar zoveel lol van ons oudejaarslot. Dochter 1 wil dan een konijn en dochter 2 een eigen kamer, op reis naar de zon, een pony en nog veel meer. Mijn lief een biljartkamer en ik een droomkeuken, dan mag iedereen komen eten..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten