woensdag 16 december 2009

kerstmis- de ultieme puree

Morgen zal ik het recept opschrijven van de koningstaart met gedroogd fruit die ik maakte. Een variant op een taart uit Nigella's kerstboek.
Je moet er echt wel een uurtje voor uit trekken. Dan nog bijna 2 uur in de oven.. Maar dan heb je ook echt wat. Een koninklijke taart. Hij blijft goed tot volgend jaar. Elke dag een heel dun plakje is meer dan genoeg.
Ga maar vast shoppen.. we hebben dan gedroogde pruimen (pruimedanten) nodig (250 g), gedroogde abrikozen (250 g), blanke rozijnen, 500 g, baking soda... nog niet te koop bij Madame Charlotte, maar wel een slecht te vinden ding realiseer ik me nu. Wel verkrijgbaar bij de betere drogist en een goede toko onder andere. Verder cacao poeder, kaneel, bloem, bakpoeder (ligt wel bij iedere buurtsuper), rietsuiker, poedersuiker, klein bakje cream cheese. Als je dit vast in huis haalt dan komt morgen het recept. Ik vergeet vast nog wat maar het is gelukkig nog geen kerstmis!

Maar nu de puree, we maken een flinke berg. Invriezen kan..Opeten heeft de voorkeur.

We hebben knoflook, olie. 2 kilo kruimige aardappels, een knolselderij, melk en boter nodig. En met boter bedoel ik de echte volvette roomboter. Vervangen door iets wat erop placht te lijken mag op eigen risico. Maar dan sta ik niet meer in voor de smaak.

Eerst poffen we de knoflook, haal het laatste vliesje niet van de teentjes, leg ze in een kleine pannetje en schenk er zoveel olijfolie op dat ze net onder staan. Breng tegen de kook aan en laat op een warmhoudplaatje een half uurtje bubbelen.
Ik pof altijd een hele bol aan teentjes tegelijk, want de gepofte knoflook is ook heel lekker in een yoghurtdipje, door tapenade en door boter met wat verse kruiden. Van de gepofte knoflook krijg je ook een veel minder heftige knoflook kegel. Bewaar in een schoon bakje onder de olie. Die knoflookolie is erg lekker bij kort gekookte groene boontjes.
Nu de puree.
Schil de aardappels en snijd de schil van de knolselderij, snijd de knollen in evengrote stukken. Kook ze in melk en water met zout, schenk eerst voor de helft melk en dan water in de pan. Kook in 15-20 minuten gaar. Giet ze af, laat een flinke bodem vocht in de pan achter. Stamp de aardappels en knollen fijn met dit vocht & een pureestamper. Verwijder de schil van 5 teentjes knoflook, stamp de zachte vulling met 2 flinke eetlepels boter door de puree. Breng goed op smaak met zeezout en versgemalen peper.
Lekker met.. Ja? Wat niet? Gevogelte, wild, stoofvlees, vis, geroosterde groenten, pittige kaas en zo los. Ook heel fijn.

Morgen de taart.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten