zaterdag 15 januari 2011

mooie eet (&drink) herinneringen

Terwijl ik heerlijk lui in bed een fijn boek uitlas (het vervolg op chocolat dat me zeker een aantal weken serieus doet overwegen een chocolaterie in Parijs te beginnen) stroomden mijn ogen vol tranen van emotie.
Mijn 9-jarige mademoiselle ging koffie voor me zetten!
Dat is bij ons niet een knop indrukken van één of ander machien.
Maar een espressopotjes loswrikken, leegtikken, schoonspoelen, met water & verse koffie vullen, stevig vastdraaien, gas aansteken, laten koken, uitdraaien en voorzichtig vanuit dat loeihete koffiepotje in een kopje schenken.
Snufje kaneel erbij en een scheutje warme melk. Kleine zus had geholpen de melk in het kopje schenken. Dus glunderden beiden even trots: ze hadden samen koffie gezet voor me. Prachtig.

Vooral dat gasaansteken heb ik altijd met de nodige schrikbeelden vergezeld dat was dus de laatste heldendaad die voor dit kopje koffie genomen was.
Maar nu was het hek los...
Een uur of wat later:"roereitje mama?"
We maken het regelmatig samen, maar helemaal alleen?! "Graag liefje!"
Ik heb intens tevreden liggen luisteren naar de geluiden uit de keuken, zodra het vuur aanging kreeg ik daarbij live verslag van boter smelten, ei in de pan, extra peper en of tegen het einde de kleine mademoiselle en ik toch even live kwamen kijken.
(en als ik er toch stond het uit de pan wilde scheppen en even snel spek bakken) Geweldig ontbeten.

De dag kon niet meer stuk, maar er was ook nog een tourtje met logée mademoiselle door de Chinese groothandel. Inclusief kruidenzoekwedstrijd.
Dan besluiten wat je dan wilt lunchen van de Surinaamse lunchtent, bakabana? broodje fa-chong met zuur of toch een risolle? Hoezo spreken ze hun talen niet?

En dan een diner waar ze tevreden van hun gebraden kip en meegeroosterde sinaasappels kluiven. Zit er mosterd door deze mayo? Lekker! En dan alweer door diezelfde Mlle zelfgebakken taart voor haar vriendin. Waarvoor we gisteren geen kookboek nodig hadden. Nee die cakejes die jij uit je hoofd weet, doen we al het deeg in dat vierkante blik. Dan doorsnijden veel nutella ertussen. Lekker recept toch? Mijn culinaire moederhart bloeide vandaag...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten