maandag 24 januari 2011

worst

Ik kan soms zo verlangen naar een lekker worstje, en dan bedoel ik echt lekker, zoals die van slagerij de Wit.
Net op de fiets heb ik er al even over nagedacht. Ik zou een boekje vol worstrecepten kunnen maken.
Voor ieder seizoen wat wils.
Met dit koude druilerige weer, serveer je ze met een uienjus & een flinke scheut rode wijn.
(donker bier is ook lekker)
Straks in het voorjaar, venkelworstjes met risotto
Van de zomer pittige merquez van de barbecue met een yoghurtsausje, tabouleh & gegrilde groenten
Als de herfst weer begint te lonken, met geroosterde groenten & paddenstoelensaus.
En tegen de feestdagen zijn kleine wildworstjes toch een geweldig borrelhapje.

Gisteren heb ik me tot mijn eigen treurigheid beholpen met scharrelworsten van de supermarché,
dat was niet zo'n goed idee. Want als ik het over worst heb, heb ik het wel over lekkere worst.

Voor die fijne uienjus, bak je de worstjes in een grote pan rondom bruin in wat olijfolie en/of boter.
Als ze gekleurd zijn voeg je er 3-4 uien bij, dungesneden in halve ringetjes.
Deze laat je lichtbruin kleuren. Voeg dan een flinke scheut rode wijn toe en een groot glas water.
De worsten zorgen voor genoeg aroma, alleen bij vieze worsten voeg je nu een flinke scheut fond toe om de boel te redden.
Laat met de deksel op de pan even sudderen.
Serveer met puree.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten