woensdag 10 maart 2010

biologisch

't is niet altijd vanzelfsprekend OK. Mijn jeugdtrauma van de geitenwollensokkenverkoopster met batikblauwe trui in de biowinkel in het dorp zal nooit helemaal verdwijnen. Ik durfde niet eens zelf naar binnen voor het felbegeerde potje zwart-wit poeder. Gelukkig is het bio-imago in de loop der tijden wel verbeterd. Ik durf tegenwoordig zelfs de winkels in. Bij Marqt trof ik vandaag bijvoorbeeld een medewerker, 2 zelfs, waarvan ik bijna onnodig extra boodschappen zou gaan doen.
Er liggen niet meer enkel wormstekige appeltjes en uitgedroogde wortelen bij de bio-winkel. Sommige medewerkers hebben nog wel de neiging om hun leer bijna strenger te prediken dan Wilders zijn hoofddoeken het land uit theorie.
Maar zonder alle bestrijdingsmiddelen heb je grote kans, mits je dat gevarieerd doet, gezonder te eten. En als je de verse seizoensgroenten kunt vinden, eet je zélfs een stuk lekkerder. ja,ja..Als je alles in eigen tuin of op eigen balkon kweekt is het ook nog betaalbaar.
Waarom dit hersenspinsel, ik ben bezig een recept te ontwikkelen voor in het blad van staatsbosbeheer. Daarbij dient liefde voor de natuur hoog in het vaandel te staan. Dus receptuur van het seizoen met ingrediënten die met liefde voor de natuur worden gekweekt. Haal de spullen uit de buurt zodat er geen vieze vrachtwagens of erger nog vliegtuigen urenlang er hun vervuilde uitlaatgassen voor de natuur in hebben geblazen.
Ik zal iets bedenken dat in principe op mijn eigen balkon zou kunnen groeien, dat moet lukken met behulp van het nieuwe boek: Zelfgeoogst van Marjan Flint, het nieuwste snor boek. Of anders in het seizoen, verantwoord geoogst door een ander, verkrijgbaar is.
Over dat leuke nieuwe boek snel meer, het wordt o.a. een nieuw Madame Charlotte cadeaupakket met biologische zaden en een setje balkongereedschap.
Ga ik nu nog even broeden op de recepten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten