dinsdag 16 maart 2010

blikopener

Natuurlijk eet ik het liefste vers! Maar soms heb je haast of zin in iets uit een ander seizoen. Dan trek ik wel eens een blik open.
Met confit de canard, zoete tomatenblokjes of bonen. Tegenwoordig zitten er meestal wel van die treklusjes aan. Maar ook die breken graag op ongelegen momenten af. En zonder een goede blikopener heb je dan dus een probleem.
Ik had thuis nog steeds zo'n klassieke metalen blikopener. Eenvoudig, ouderwets en mooi! Stijl boven comfort is meestal mijn motto. Maar veel, heel veel ergenis boven gemak toch niet. Toen ik laatst voor een feestje snel 2 blikken Marokkaanse olijven wilde opentrekken om te marineren en dat helemaal mis ging had ik het echt wel gehad! Snertding, mooi..maar waardeloos. (zal geen verleidelijke vergelijking met mannen maken). Heb hem met een elegante boog, dat dan weer wel. Gewoon weggegooid.
Nu kon ik naar Duikelman gaan voor een grote proffesionele tafelblikopener en mijn 'petit appartement' echt tot de nok toe gaan vullen of op naar de blokker. Ik heb er nog nooit iets echt moois gevonden. Maar iets praktisch, dat wel. En sinds afgelopen zaterdag ben ik de trotse bezitster van een blikopener; lelijk-plastic-wit met rode strepen. Maar een souplesse.... en ook nog 3 jaar garantie. Ik heb net zingend een blik kikkererwten opengedraaid en even snel een verse humus gedraaid voor de lunch. Ik bewaar hem gewoon achterin de keukenlade in plaats van decoratief aan een vleeshaakje. En voor een fotoshoot wikkel ik hem gewoon in een mooie theedoek. Hopelijk zijn we vrienden voor het leven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten