woensdag 24 maart 2010

snelle hap

We hebben altijd wel een paar binnen een half uur klaar klassiekers die een paar weken achter elkaar voorbij komen. Iets dat groot & klein lekker vindt. Liefst iets waarvan de ingrediënten op voorraad zijn of bij de Turk op de hoek verkrijgbaar. Pasta met spekjes, doperwtjes, citroen, room & Parmesan is al weken favoriet. Maar nu de zon weer begint te schijnen hebben we een oude klassieker weer uit de kast gehaald: Couscous met gehaktballetjes in tomatensaus, boontjes en geraspte yoghurt met komkommer.

De couscous wel ik met wat kippenfond-poeder (uit de Franse supermarché), olijfolie, citroensap, zout, peper en kokend water. Vlak voor het serveren roer ik er wat fijngesneden bladpeterselie door.

Ik haal wat voorgekruid lamsköfte gehakt en rol er gehaktballetjes van. Die bak ik bruin aan in olijfolie en schep er dan een blik tomatenblokjes en een mespunt komijn bij. Daar laat ik de balletjes in gaarstoven. Ik serveer de mijne met een flinke klodder harissa.

Ik rasp een halve komkommer en roer die om met dikke yoghurt, Dat roer ik goed door elkaar met 2 lepels gepofte knoflookolie, zout en peper.

Ten slotte kook ik de boontjes 'al dente' en schep ze om met wat olijfolie en zeezout.
Dankzij mijn nieuwe blikopener had ik ook nog wat verse humus staan.

Maximaal een half uur in de keuken. Helemaal fijn!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten