maandag 6 april 2009

de eend

Gekocht bij de Chinese groothandel, altijd handig op voorraad, zo'n diepgevroren eend. Voor als je onverwacht gasten krijgt ..
Over een dag of 3. Want zo lang duurt het minstens voordat het beest met goed fatsoen in de koeling is ontdooid.
Tijd voor een lange termijn project.
Ik had al een recept liggen uit een oude Donna Hay. Een marinade van chinese wijn, soja, anijssterren, kaneelstokje, knoflook, sinaasappelschil. Daar kook je de vogel eerst in en dan gril je hem gaar. Het recept was oorspronkelijk voor een kippetje, dat was ook lekker. Maar.. ik denk dat de receptuur beter past bij een eend. Deze dus, die in de vriezer lag te wachten.
Hij ligt te ontdooien in de marinade. Daar mag hij de hele nacht in blijven liggen.
En dan rooster ik hem morgen heel langzaam gaar en krokant.

Ik heb morgenavond een fijn dinertje beloofd.
Dus vooraf een salade van jonge slablaadjes met geconfijte rode ui en gemarineerde paddestoeltjes.
Dan die eend. Ik krijg mannen te eten dus ik bak er wat aardappeltjes bij in het vet van de eend. En dan iets knapperig groens.
Toe chocoladetaart met een bodem van een deeg op basis van hazelnoten en een vulling van chocolademousse.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten