donderdag 23 april 2009

melanzane

Als ik tien favoriete gerechten moet noemen hoort deze er zeker bij, fluweelzacht en pittig tegelijk.

Ik had gisteren toevallig alles bij de hand om er een te maken: een met knoflook en kruiden gestoofde tomatensaus, een vers gemaakte bechamel met een snufje salie & nootmuskaat, een flinke aubergine die al een tijdje in het zout stond en een stuk pittige kaas.

Ik heb de aubergine even aangebakken in olijfolie tot hij rondom mooi bruin zag. Op smaak gebracht met versgemalen peper en zeezout. Een laagje bechamel erover verdeeld en een flinke laag pittig geraspte kaas. 20 minuten in een oven van 220 graden tot de bovenlaag mooi goudbruin is.
En dan is het alleen nog maar genieten...

De licht pittige krokante korstjes van de kaas. De superzachte kern van de aubergine, de lichte tinteling die de aubergine in combinatie met knoflook op je tong veroorzaakt, de zachte bechamel.

Toevallig bij de hand klinkt wel overdreven culinair. Het zat zo: ik had onverwacht veel eters en was HET gerecht aan het bereiden waarvoor ik eigenlijk altijd alles op voorraad heb: een lasagne. Vandaar de bechamel en de tomatensaus. De aubergine stond al in het zout omdat hij bestemd was voor een Thaise kipcurry voor 4 personen. Maar de kip bleek bedorven en de 4 personen werden er minstens 6. Vandaar.. Over die lasagne later meer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten