vrijdag 15 januari 2010

een dinertje

Ik mijmer vaak over een andere tijd. We verbouwden onze eigen groenten, slachtten zo nu en dan een kip en maakten onze eigen boter en kaas. Mijn man (ja vroeger had ik gewoon een man en had die gehouden) was een geweldige ambachtsman, hij kon alles van hout maken. Werktuigen, speelgoed voor de kinderen. Ik maakte dan jam en kleding voor iedereen. Ik kon ook toen al lekker koken en mooi borduren. Mijn buurvrouw die geweldig kon patchworken ruilde nieuwe dekens tegen taart. De overbuurman was een paardefokker en in ruil voor een nieuwe koets kregen wij dan een paard. Lekker overzichtelijk.. maar mijn punt. Ik vind het nog steeds fijn om te ruilen.

De handige techneut komt mijn supersnelle internet helpen installeren;EINDELIJK..een webwinkel onderhouden met een stotterende modem is een crime, en ik kook een lekker dinertje! Een goede vriend komt de wondere wereld van de marketing uitleggen en ik ga extra lang in de keuken staan. De bevriende fotograaf van mijn portret ging met taart, worsten en wijn de deur uit. Gisteren ben in qua internetsnelheid ook 2010 binnengegaan en ruil maakte ik:
Een gegrilde boerenkip die ik vulde met merquez worstjes en citroen. Ik wreef hem in met een mengsel van zeezout, salie, kaneel en peper en bestrooide alles met olijfolie.
Anderhalf uur in een oven van 180 graden. Ik roosterde pompoen en welde couscous in kippenfond. Maakte een heerlijk tomaten-komijn sausje met gepofte knoflook. Schepte Turkse yoghurt om met verse kruiden en deed heerlijke kant en klare humus in een mooi bakje (ach ja..).
Toe maakte ik de zacht smeltende chocoladecakejes van Nigella, met een vleugje kardemon. Ik serveerde (en bakte) ze in mijn collectie rozenkopjes. Dat is binnenkort wel een foto waard. trok een fles fijne wijn open, zette koffie en thee.
En nu lijkt mijn laptop herboren, heeft mijn TV 40 extra zenders en had iedereen een zeer geslaagde avond.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten