donderdag 14 januari 2010

gehaktbal

Je hebt gehaktballetjes in allerlei smaken...

Bijvoorbeeld:
citroen-ricotta-peterselie & knoflook
lamsgehakt met komijn
zoete runderballetjes met ketjap & uitjes
oregano balletje (met yoghurtdip!)

Ze zijn geschikt als borrelhapje, bij de pasta, voor in de picknickmand. Een flinke portie gehakballetjes in de vriezer en je grijpt nooit mis.

Ook een flinke bal gehakt in zijn eigen jus is soms erg lekker. Gisteren draaide ik van die ballen. Ze gingen op de film dus ze zagen er uit als een plaatje. Maar wat heb je aan beeld alleen, we gingen ze opeten voor de lunch dus moesten ze ook nog lekker zijn.

Neem een pond gehakt, liefs biologisch half om half. Snipper een uitje en een teentje knoflook. Kneed dit met 2 eetlepels zout, versgemalen peper, een eitje, 3 flinke handen broodkruim of paneermeel en een scheut olijfolie goed door elkaar. Als je mengsel nog te vochtig is voeg dan extra broodkruim toe, Deze basis is al prima! Nu kun je er nog kruiden naar keuze doorheen kneden.

Ik koos voor een fijngestampte theelepel venkelzaad, een flinke snuf gemberpoeder en een mespunt chilipoeder. Aanbraden in een flinke klont boter; zeker 4 eetlepels en dan met de deksel op de pan op laag vuur nog een half uurtje laten sudderen. Haal de ballen uit de pan en voeg een flinke scheut water, of nog lekkerder..kalfsfond toe. Roer de aanbaksels door de jus en breng goed op smaak met zout en versgemalen peper. Als dat geen comfort food is, met puree en boontjes...

Als ik klaar ben met mijn kookboekjes over aubergines maak ik er een over gehaktballetjes denk ik.. Ballen met kalfsgehakt & garnaal, ook al zo lekker en rundergehaktballetjes & paddestoelen met een geroosterd bietensausje, of Thaise kipgehaktballen........

Geen opmerkingen:

Een reactie posten