zondag 11 oktober 2009

croquettes

'It runs in the familie'. Op weg van school naar huis vragen mijn meisjes. mam? Waar kun je eigenlijk allemaal kroketten van maken. Ik begin een opsomming maar word gestopt bij puree. Aardappelpuree?! Dat vinden ze zo al heel lekker en dan met een krokant laagje. Wanneer gaan we dat maken. Eh.. dit weekend?
En zo geschiedde. In de middag al een romige puree gemaakt; kruimige aardappels gaar gekookt en fijngestampt met wat warme melk, een klont zoute boter, zeezout en peper. En om de puree wat extra stevigheid mee te geven heb ik een eitje meegestampt met de hete aardappels. Volgens het recept van mijn grootoma. Alles laten afkoelen en met vochtige handen en nog 4 kleine handjes kleine kroketjes van de puree gedraaid. Eerst door de bloem (ook met wat zout en peper erdoor) gehaald, dan door losgeklopt ei en vervolgens door Japans broodkruim. Deze wat grovere kruim zorgt voor een mooi krokant laagje. De kroketjes 2-3 minuten gefrituurd op 180 graden. Prachtig goudbruin. De dames waren tevreden.
Ik had 's avonds een heerlijke wildstoof gemaakt voor mij en mijn gasten. Daarbij door de puree voor de kroketjes een gefruitte rode ui met in een klein beetje sojasaus gebakken cantharellen en bladpeterselie gekneed. Ook fijn!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten