donderdag 29 oktober 2009

de wereld rond

Ik was na Polen wel toe aan iets Aziatisch en ben toen langzaam verder getrokken naar India. De aardappels met kool lonkten toen nog steeds niet dus ik ben van de week verder getrokken naar Arabia. Gebraden kippenboutjes met een couscoussalade in prachtige herfstkleuren.
Ik zag de granaatappels weer liggen bij de Turkse buurtsuper, die doen me denken aan de prachtige couscous schotel voorop het kookboek Oranjebloesem. Een geweldig leuk/ handzaam boekje als je de wereld van het Arabische koken wilt verkennen. Helaas wordt het niet meer uitgegeven. Ik heb bij de Slegte nog een stapel opgekocht. Die ga ik verkopen op Madame-Charlotte.nl Maar dat terzijde.

Couscoussalade met granaatappel.


Eerst blokjes pompoen geroosterd in de oven, met zeezout, olie en salie. Ongeveer 50 minuten op 200 graden.
Ik heb een flinke hand wortels geschild en in stukken gesneden en 5 minuten gekookt in kippenbouillon. Intussen 6 gedroogde abrikozen fijngesneden en die met sap van een sinaasappel en van een citroen, een flinke scheut olijfolie, peper en zout door de droge couscous geroerd. Toen de hete bouillon en de wortel er goed doorheen geschept en afgedekt met folie 10 minuten laten wellen. (verhouding droge couscous en vocht is ongeveer 50-50)
Flinke hand platte peterselie fijngesneden. Toen de couscous losgeroerd en met olie, citroensap, zeezout & peper goed op smaak gebracht. De geroosterde pompoen en de peterselie erdoor geschept. Een stuk zachte feta eroverheen gekruimeld en ten slotte versierd met de prachtige granaatappel.
Mooi & lekker !

Ik denk dat ik de komende dagen doorreis via Italie: pasta met ricotta-gehaktballetjes in tomatensaus, lasagne & ossebucco. En dan ergens volgende week ben ik wel weer klaar voor een zuurkoolstamppotje met gegrilde worstjes van wilde eend.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten