zaterdag 6 februari 2010

Geheimen van op & om de zeedijk

Ik ben dol op Chinees eten, dat doe ik het liefst met mijn Chinese vriendin. Zij weet waar we moeten zijn en voor wat! Ik ga nog niet al mijn geheimen prijsgeven, daarvoor zijn de eethuisjes aan de Amsterdamse Zeedijk te klein. Maar probeer ze eens uit. Gisteren heb ik geleerd dat er überhaupt een verschil is tussen een eethuis en een restaurant(je).
De een is voor de redelijk snelle happen. Eend, varken, 'beef' of inktvis met rijst of noodles. De ander maakt ook gevulde forellen en lamsstoofpotjes. Gisteren heb ik geleerd waar ik het beste 'beef' kan eten. Supermals rundvlees in een pepersaus met zacht gestoofde uien. Door mijn Chinese tolk wist ik ook dat een van de groenten van de dag peultjes in gembersaus waren. Met een kommetje witte rijst. Wat een lekker eten. Vooraf bouillon met wantan; soort Chinese ravioli met varkensvlees en kruiden. In dezelfde bouillon worden al de hele dag wantans gegaard, daar wordt het alleen maar lekkerder van. Met veel thee erbij.
Bij dit eethuisje kun je op bestelling ook een heel speenvarkentje eten. Die schijnen heel goed te zijn. Dat gaan we zeker doen en liefst een beetje snel.
Maar een ochtendje of een middagje Zeedijk is een goede tip. Drink een kopje koffie bij Latei, struin door de verschillende supermarkten en warenhuizen in de buurt, Vergeet de Gelderse kade niet. Koop een nieuwe smaak bami soepjes voor thuis. Koop verse silk tofu. Probeer eens een Chinees gebakje (van Hoi Tin). In de kelder van de warenhuizen vind je geweldige keukenspullen; een mooie vijzel of een wok. Bij de wierook liggen prachtige rood bedrukte envelopjes waarin men elkaar met Chinees nieuwjaar geld geeft. Er zit aan het eind (bij het station) ook een leuke tijdelijke winkel met kleding van nieuwe ontwerpers. Maar ga vooral zelf op schattenjacht. En vergeet niet te eten. En ook leuk, het is heel gebruikelijk in de eethuisjes dat je de restjes meeneemt voor thuis. Oh ja, je moet niet teveel gehecht zijn aan eten bij kaarslicht. Je eet in de eethuisjes gewoon gezellig bij tl licht met een glasplaat of papier op tafel. Lekker snel schoon te maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten