donderdag 25 februari 2010

weten over eten

Het zal de beroepsdeformatie wel zijn, hoewel als beroep is het eigenlijk nooit begonnen, ik heb het er gelukkig van kunnen maken. Altijd alles willen weten over eten, proeven, ruiken en dan begrijpen hoe je het maakt. En dan liefst ook nog zo mooi mogelijk presenteren
Zoals een ander de geuren van een parfum kan onderscheiden, proef ik waaruit een gerecht bestaat. En met die componenten kun je nieuwe smaken creëren. Dat kan niet iedereen besef ik me.
Ik kan van vele smaken genieten. Dan komt er nog de scheikundige kennis van het bereiden bij kijken. Poffen, stoven, bakken, stomen, frituren. Alles heeft een ander effect. Hoe krijg je iets lekker luchtig, klef of romig? Ik begin voor mijn gevoel pas met leren.
Er zijn eigenlijk maar weinig kriteria, lekker is misschien wel genoeg + een kleine of iets grotere verrassing van je smaakpapillen.
Ik heb eindelijk mijn eigen Larouse gastronomique gekocht. Nu kan ik eendeballottine gaan maken en een vis farceren via de rug. Aan de slag dus net als Julie bij Julia deed.
Er gaat nu voor mij gekookt worden, fijn!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten